Suplimentele de vitamine în exces nu te vor face să trăiești mai mult

Un nou studiu condus de cercetătorii de la Institutul Național de Sănătate din SUA (NIH) arată că suplimentele de vitamine nu contribuie la prelungirea vieții, deși ar putea avea unele beneficii pentru sănătate în anii bătrâneții.

Echipa condusă de epidemiologul Erikka Loftfield a analizat datele a peste 390,000 de adulți pe parcursul a aproape trei decenii, concluzionând că utilizarea zilnică a multivitaminelor nu crește speranța de viață.

Vitamine – partea rea

Studiul a observat că cei care au consumat vitamine aveau un risc ușor crescut (cu 4%) de a muri din orice cauză în primii ani de monitorizare, comparativ cu cei care nu le foloseau.

Acest lucru poate fi cauzat de faptu că persoanele cu probleme de sănătate legate de vârstă sunt mai predispuse să încerce multivitamine.

Citește și: Dieta bogată în grăsimi îți poate crește nivelul de anxietate, sugerează un nou studiu

Cu toate acestea, cei care iau multivitamine tind să aibă un stil de viață mai sănătos: mănâncă mai bine, fac exerciții, fumează mai puțin și au venituri suficiente pentru a-și permite suplimentele.

Studiul a luat în considerare aceste factori confuzi, dar diversitatea multivitaminelor face dificilă compararea lor între diferite studii observaționale sau clinice.

Experții sunt de acord că beneficiile multivitaminelor depind de contextul specific al utilizatorului.

…și partea bună

Suplimentele pot fi utile pentru cei cu deficiențe diagnosticate medical, cum ar fi deficiențele de fier sau vitamina B, sau pentru a satisface nevoile crescute din timpul sarcinii.

Unele studii recente sugerează că multivitaminele pot îmbunătăți memoria și încetini declinul cognitiv la vârstnici, dar doar pe perioade scurte de timp.

Citește și: Cafeaua, elixirul vieții, conform oamenilor de știință. Cum te ajută „să nu mori cu zile”

Mai mult, vitaminele cu proprietăți antioxidante, precum vitamina C și zincul, pot ajuta la prevenirea degenerescenței maculare.

Totuși, suplimentele pot fi dăunătoare dacă sunt luate în doze excesive, în combinație cu alte vitamine sau dacă interacționează cu medicamentele prescrise.

Beta-carotenul, de exemplu, crește riscul de cancer pulmonar la fumători, iar vitamina K poate reduce eficacitatea medicamentelor anticoagulante. Calciul și zincul pot limita absorbția antibioticelor.

Multivitaminele nu sunt reglementate la fel de strict ca medicamentele eliberate pe bază de rețetă sau cele fără prescripție medicală, ceea ce permite revendicări de marketing exagerate nejustificate prin dovezi.

Obținerea vitaminelor necesare din dietă este, pentru majoritatea oamenilor, o abordare mai sigură.

Un studiu din 2023 a constatat că adoptarea unei alimentații mai sănătoase poate adăuga până la 10 ani vieții unei persoane.

Totuși, accesul la alimente sănătoase și proaspete depinde de posibilitățile financiare și de disponibilitatea acestor opțiuni.

Citește și: Tipuri de depresie – Cercetătorii, mai aproape de un tratament eficient