Cum îți dai seama dacă un website e serios. Câteva semnale că nu ești pe partea cinstită a internetului

Cum îți dai seama dacă un website e serios. Câteva semnale că nu ești pe partea cinstită a internetului
Trăim în era în care absolut toată lumea poate să dețină un website (inclusiv noi, ca să fac o mică glumiță).
Practic, nu e nicio filosofie să-ți faci unul dacă niscaiva cunoștințe despre scris, SEO, cPanel, WordPress (sau ce alegi tu, dar îți recomand asta), etc.
Ok, îmi dau seama acum, de îndată ce am terminat de scris propoziția de mai sus că pentru omul de rând, cel total paralel cu noțiunile, poate nu este așa ușor.
Totuși, este un pic mai accesibil să poți avea unul în 2024, comparativ cu anii precedenți când aveai nevoie de cunoștințe solide de programare. Acum nu mai ai nevoie de unele solide, ci de unele de bază, pentru „dummies”.
Bun, acestea fiind spuse, devine clar că, laolaltă cu simplificarea metodei de a obține un site se înmulțesc inclusiv cei care vor să te facă de bani sau să-ți înșele încrederea.
Acestea fiind spuse, îți voi da câteva sfaturi pe care le aplic inclusiv eu atunci când aleg să dau o raită pe interneți fie pentru a mă documenta, fie pentru simpla plăcere a ochilor din dotare.
Verifică autorii de pe acel website
Să spunem că ai ajuns pe un website. Nu contează cum, dar ai ajuns acolo. Totuși, dai câteva scroll-uri și începe să ți se pară că ceva „pute”. Verifică de îndată cine scrie pe acel site.
Desigur, multe redacții aleg să nu publice autorii ori să îi mascheze sub „redacția” sau chiar „numele site-ului”. Nu e neapărat nimic rău în asta, însă numai dacă nu TOATE articolele sunt notate așa.
Asumarea este foarte importantă. Site-urile cu mai mult de trei-patru articole anonime pe zi s-ar putea să aibă motive serioase să se poziționeze așa.
În plus, se practică numele false, inventate. Iar aici nu mă refer la identitatea aleasă în mod asumat de cineva, ci de persoane pe care, la o simplă căutare pe Google, nu le poți identifica pe nicăieri pe internet.
Să ne amintim că internetul știe totul despre tine, chiar dacă tu ai senzația că te-ai ascuns bine, că ai fost tu atent, că n-aaaaare cum, frate! Ba are cum.
Spre exemplu, dacă mă cauți pe mine pe internet, nu numai că vei vedea vreo trei pagini de Google la rând cu tot felul de lucruri, dar îmi vei găsi numele și pe la alte publicații, unele dintre ele destul de respectate în motoarele de căutare.
Da, există și acele cazuri când pe anumite site-uri apar persoane pe care nu le poți lega de alte publicații, pentru simplul fapt sunt, poate, la început de drum. Oricine merită o primă șansă, nu?
Pe modelul: toată lumea vrea experiență, însă nimeni nu-ți dă ocazia să o capeți. Sigur te-ai lovit de așa ceva la început de carieră. Cu toții ne-am lovit.
În acest caz, tot ceea ce trebuie să faci este să analizezi stilul de scris al acelui autor, pentru a te asigura că nu-i, de fapt, vreun comerciant ambulat care-ți vinde cioara de pe gard.
Citește și: Cele mai întâlnite fraude de pe LinkedIn. De ce trebuie să te ferești
Certificatul ssl, esențial pentru siguranța navigării
Dacă nu știi ce este un certificat ssl, nu-ți bate capul prea mult pentru că am să-ți explic eu de îndată.
Certificatul ssl este, practic, acea bucățică de http de la începutul unui site care se transformă în https, s fiind security (securitate).
Atunci când achiziționezi un domeniu de website, firma de hosting îți pune la dispoziție (pentru o sumă de bani în plus, că nimic nu-i gratis) o opțiune de siguranță prin care tu îți îți ții cititorii la adăpost și îi asiguri că nu le dai ceva „viral”. Este, dacă vrei, ca un fel de vaccin pentru cititorii tăi.
Exemplu: adresa url a Romanian Geek este https://romaniangeek.ro. Unde s-ul de la http înseamnă că site-ul este sigur de navigat, așa cum ți-am explicat adineauri.
Iar dacă tu ești cititor și nu vezi acel s în http, apasă pe X cât mai repede, pentru că asta înseamnă un singur lucru: proprietarul de website nu este câtuși de puțin interesat de bunăstarea identității tale informatice, drept pentru care site-ul este, fără niciun dubiu, unul construit nu pentru a te informa, ci pentru a obține ceva – asta în cel mai bun caz.
Iar cum anul acesta avem alegeri de tot felul, posibilitățile cresc ca Făt-Frumos.
Dacă ai sentimentul vag că ceva nu este în regulă cu acel website, nu te înșeli
Urmează-ți absolut mereu instinctul. Dacă ai intrat pe un website și ai senzația că ceva e dubios acolo, înseamnă că este.
Asta nu înseamnă că nu trebuie să dai o șansă publicațiilor noi (wink-wink), dar răsfoiește un pic înainte să decizi dacă să dai crezare – au ba.
Când a fost scris ultimul material pe acel site
Foarte important este să verifici frecvența cu care se publică articole pe un website și, mai apoi, să te uiți la data ultimului material.
Nu zice nimeni că nu există vacanțe și că redactorii/autorii/bloggerii nu-și pot lua câteva zile liber, însă dacă acel conținut nu a mai fost updatat de o lună-două, s-ar putea să te afli acolo degeaba, iar site-ul să fie depășit de realitate, iar singura ta excursie să fie una în trecutul internetului.
Titluri bombastice sau înșelătoare
Deși lucrez în presă de mulți ani, nu am suportat absolut niciodată titlurile bombastice sau pe cele atât de vagi încât să mă facă să mă gândesc la cu totul altceva decât informația reală din corpul articolului.
Probabil că ți s-a întâmplat să vezi așa ceva și nu o singură dată.
Iar când zic asta nu mă refer la titlurile jucăușe, amuzante sau ceva în sfera asta, ci strict la cele în care ai senzația că ți se vorbește despre… cățeluși și când intri să citești găsești un articol sec despre… utilitatea rotopercutoare.
SEO-istic vorbind, deși nu aprob, înțeleg nevoia multor publicații de a proceda așa, însă până și acelea ar trebui să se gândească că viitorul nu va mai fi mult așa, mai ales după ce Google a ales să „curățe internetul”. Cât de bine a reușit, asta este altă discuție, dar cu gigantul nu te pui pentru că el te ridică, el te coboară.
Citește și: Google Chrome, la zi – Updatează-ți browserul, îmi vei mulțumi mai târziu