Identifică manipularea online din România, în prag de alegeri, cu Google – Sfaturi practice despre cum să te ferești de fake news
Google, în colaborare cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), lansează o inițiativă menită să combată fenomentul fake news în perioada pre-electorală.
Obiectivul acesteia este să educe publicul în identificarea tehnicilor de manipulare folosite în comunicarea online, indiferent de sursă și tip de conținut, precum și să îi învețe cum să reacționeze și să respingă argumentele înșelătoare.
Campania are în centrul său o platformă dedicată prevenirii manipulării online, disponibilă la adresa www.prebunking.withgoogle.com/ro.
Această abordare, cunoscută sub numele de prebunking, presupune folosirea unor tehnici pentru a ajuta oamenii să identifice și să reziste conținutul de tip fake news pe rețelele de socializare.
Cele mai întâlnite tehnici fake news
Platforma Google detaliază cele mai întâlnite tehnici de manipulare folosite în comunicarea online, explică modul în care acestea funcționează și oferă exemple concrete de mesaje și situații manipulatoare. Mai mult, furnizează soluții pentru a contracara manipularea.
Printre cele 11 tehnici de manipulare detaliate se numără folosirea mesajelor emoționale, apelul la falși experți și manipularea prin scoaterea din context.
Cele mai frecvente 3 tehnici – „scoaterea din context”, „discreditarea” și „găsirea unui țap ispășitor” – sunt exemplificate în videoclipuri animate pentru a avea un impact mai mare.
În contextul alegeri 2024 în România, trebuie să învățăm să fim atenți la aceste detalii.
Ghid practic care te ajută să înțelegi ce este fals și ce este adevărat
Platforma oferă, de asemenea, un ghid practic pentru organizațiile care doresc să deruleze o campanie de prebunking, resurse, studii de caz, jocuri educative și un test pentru a verifica nivelul de pregătire al unei persoane în identificarea tehnicilor de manipulare folosite în dezinformare.
„Dezinformarea a fost identificată de experți ca fiind cel mai mare risc la nivel global în următorii doi ani. Pentru România și pentru mare parte a Europei, dezinformarea este un subiect și mai sensibil în acest an electoral.
Pentru a combate manipularea pre-electorală, lansăm o campanie în care apelăm la unul dintre cele mai eficiente instrumente: educația.
Abordarea pe care o folosim, prebunking-ul, este o tehnică de comunicare ce generează „anticorpi mentali”, ajutând oamenii să identifice și să respingă viitoare încercări de manipulare.
Obiectivul campaniei pe care am lansat-o alături de partenerul nostru, DNSC, este ca oamenii să învețe să identifice manipularea, să respingă dezinformarea și, astfel, să-și formeze propriile opinii bazate pe argumente solide”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google România.
Campania de prebunking lansată în România face parte dintr-o inițiativă extinsă a Google în Europa, care vizează protejarea integrității electorale în perspectiva alegerilor din Uniunea Europeană, și continuă eforturile Google de lungă durată de educație în domeniul media.
Alături de România, campanii similare ale Google sunt desfășurate în țări precum Franța, Germania, Italia, Belgia și Polonia, iar materialele sunt disponibile în toate limbile Uniunii Europene, precum și în rusă, arabă și turcă.
Platforma de prebunking a Google a fost realizată cu sprijinul Jigsaw, o entitate în cadrul Google care se ocupă de cercetarea societăților deschise și amenințările la adresa lor, precum și de dezvoltarea de instrumente experimentale și noi tehnologii care să ajute la protejarea lor.